Tilasin Chainreactioncyclesistä Stendecin 2,5w öljyä. Makso vaan 7 euroa puolen litran purkki. Pakastintestin perusteella, pysyy erittäin juoksevana yli 20 asteen pakkasessa.
WP:n 5w öljyt oli keulassa sisällä. Rebound-puolen öljyt muuttuu aina mustaksi vaikka öljyjä vaihtaa säännöllisesti puolen vuoden välein.
Taisi taas olla uusi purkujärjestys ja sehän toimi hyvin. Öljyt ei levinny pitkin kylppärin lattiaa.
Ainoa oikea öljynvaihtotapa on purkaa keula palasiksi. Saa sitte rauhassa ajella, kun tietää, ettei entistä öljyä jääny keulaan.Alajalkojen ja liukuputkien pesu kuumalla vedellä ja lopuksi Bräkleenillä. Pesuvedet toimitettiin tietysti ongelmajätteen käsittelylaitokselle ;-).
Keulan kasaus. Keulan tiivisteiden voitelu Weldtiten Teflon-pohjaisella vaseliinilla ja sen jälkeen liukuputkien asennus. Sitten vaimennuspatruuna + sen ympärille asennetut hilut liukuputkien sisälle. Pohjamutterit kiinni ja 210 mm öljyä molempiin liukuputkiin. Tuttipullo on loistava öljyn käsittelyyn ja mittaamiseen. Lopuksi yläkorkit kiinni ja keulan pyhkiminen Bräkleenirätillä.
Sitte vaan kovaa ajoa!!
Keula tuntuu toimivan normaalisti yli 20 asteen pakkasilla. Säädöt toimii kuten kesällä eikä keulan toiminta ole tasapaksua. Pakkaskelillä havaittavissa pientä "epäsmuuthiutta" eli tuntuu, ettei tuo öljy voitele niin hyvin kuin esim. WP:n tuotteet. Lämpimänä keulan smuuthius palaa. Ehkäpä litkuöljyllä tulee sellainen ominaisuus, että pyörätieajossa öljy valuu liukupuslien ja liukuputken välistä pois, jolloin syntyy suurempi kitka ja keula tuntuu hieman nihkeältä.
Samaa öljyä laitoin myös teräsjouselliseen Foxin DHX 5-iskariin. Siinäkin öljy toimii loistavasti kovilla pakkasilla.
Loppupäätelmä:
Talviajeluiden mielekkyys nousi huimasti, kun jousitus toimii kuten kesäkeleillä. Paha aavistus on, että alamäkiajossa sisäänpäinvaimennus ei riitä, joten kesäksi vaihtuu taas jämerämmät öljyt.






Ei kommentteja:
Lähetä kommentti